Back to the basic - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Lisa Zwiers - WaarBenJij.nu Back to the basic - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Lisa Zwiers - WaarBenJij.nu

Back to the basic

Blijf op de hoogte en volg Lisa

14 December 2013 | Gambia, Brikama

Hoi allemaal,

Omdat ik alweer van alles mee gemaakt heb weer tijd voor een reisverslag van een super vakantie met mijn ouders!

Zaterdag 30 november kwamen ze dan! Omdat het lastig is om met openbaar vervoer op het vliegveld te komen ben ik zelf vast naar het hotel waar mijn ouders zouden verblijven gegaan om ze daar op te wachten. Op een gegeven moment zag ik het vliegtuig van Arke waar ze in zaten vlak over mij heen komen! Wat gaat de tijd dan langzaam zeg voordat ze er echt zijn! Vol spanning zat ik voor het hotel op de stoep te wachten tot ik een busje aan zag komen! Ja daar kwam dan het busje om de hoek! Mama hing al half uit het raam te zwaaien en papa zag ik door een ander raam zwaaien.Ah ik was zo blij! Ik natuurlijk gelijk naar het busje maar ja het busje moest nog even een paar keer naar achter en naar voren om goed voor het hotel te komen staan. En toen kwamen ze uit de bus! Oh wat was ik blij ze te zien en wat was het fijn ze weer vast te houden na zo’n lange tijd! Zo fijn!
Na het uitpakken van de spullen in onze kamer even een duik genomen in de zee en ’s avonds lekker uit eten geweest. De volgende dag zijn we naar Brikama gegaan zodat ik ze kon laten zien en laten mee maken in welke mooie en fijne busjes ik de reis naar Brikama maak, waar ik woon en hoe alles er uit ziet daar. Voor hun was alles natuurlijk indrukwekkend om te zien en voor mij is het al zo gewoon. Eerst de college laten zien waar ik woon, gelopen naar het huis van de anderen en via de college weer terug en naar de markt van Brikama. Over de markt naar Mamadi waar we hartelijk welkom werden geheten met een Gambiaanse lunch en drinken. Ook werd mama toegezongen en gedanst om nog haar verjaardag te vieren. Daarna met Mamadi, Mirjam en haar ouders over de markt gelopen, door de smalle straatjes om alles te laten zien en ze ook te laten zien waar ik mijn boodschappen doe. Daarna met de busjes naar Busumbala waar ik ook op een compound ga wonen, nu zaten Sharon en Susan er dus gingen we daar kijken. Het was nog een stuk van de weg af en pap en mam werden gelijk goed ingeburgerd doordat we een lift kregen achterin de pick up haha.

Maandag hebben we een dagtour gedaan samen met Mirjam en haar ouders. Naar de Serrekunda markt, krokodillen aaien, veemarkt, lamin lodge, langs kleine plaatsjes, een schooltje, een familie, naar het strand en naar de beroemde fish market. Erg leuke en lange dag maar ze hebben al heel veel kunnen zien van Gambia!
In de nacht werden mama en ik helaas ziek, waarschijnlijk van het eten. De volgende morgen zouden we naar het ziekenhuis van mijn stage gaan, we zijn wat later gegaan want we wilden wel graag. Bij mijn stage het hele ziekenhuis laten zien en ze voorgesteld op de afdeling. Het was fijn dat het druk was op de afdeling zodat pap en mam een idee hebben hoe het is als er 2 of 3 kinderen in een bedje liggen met hun moeders erbij. Voor de afdeling hadden pap en mam een bloeddrukmeter mee genomen en stroopwafels. Ze waren zo blij! Echt leuk om te zien. Ook hadden we mutsjes van oma meegenomen. Na de vorige keer had oma er nog veel meer gebreid om uit te delen dus dit gingen we doen op de kraamafdeling. Gelijk zagen pap en mam ook hoe een bevalling hier gaat, achter een gordijn lag iemand te bevallen en de stroom bloed met vruchtwater zag je gaan naar het putje in het midden van het pad. Echt vies. Bij de pasgeboren baby’s de mutsjes uitgedeeld en de rest aan de afdeling gegeven! We hebben ze daar blij gemaakt met de mutsjes oma! Fijn dat ik pap en mam heb kunnen laten zien waar ik werk. Daarna zijn we met een zus van Mamadi naar de markt gegaan en naar een kleermaker om een Gambiaans zomerjurkje te laten maken en toen door naar de school waar Mamadi les gaf. Leuk om te zien, veel gezongen en ook papa heeft even een liedje voor de klas gedaan haha. Daarna lekker rustig en woensdag ook een rustig dagje.’s Avonds zijn we wezen eten met de andere studenten bij het huis van de anderen.

Donderdagochtend moesten we optijd op want we gingen naar Georgetown. Dit is een plaats waar ook slaven gevangen gehouden werden in het oosten van Gambia. Via de South bank reden we naar Georgetown. Een lange rechte weg waar je mooi van de omgeving kon genieten. Hoe verder we reden hoe primitiever het werd. Van betere huisjes ging het naar huisjes van golfplaten en op een gegeven moment naar hutjes met een rieten dakje. Onderweg een kameleon gezien en bavianen aan de kant van de weg en daarna staken zelfs 2 groepen bavianen de weg over achter ons. In Georgetown aangekomen gingen we kijken bij de twee huizen van de slaven en bij een school. Met een pondje gingen we de rivier over naar ons verblijf. Een lodge met allemaal hutjes zonder elektriciteit, echt even back to the basic! Maar leuk om te ervaren. Alles was super goed voor elkaar. Nog bij de Stone cirkels geweest en weer terug voor avondeten en Afrikaans dansen. De volgende morgen werd je al wakker van allemaal geluiden van vogels en apen. Na het ontbijt, waarbij de apen letterlijk het brood van je bord aten, gingen we op de boot. Een lange toch over de rivier naar Baboon eiland. Op dit eiland leven chimpansees. Vanaf de boot hebben we er wel 1 gezien. Ook gingen we nijlpaarden spotten. Dit duurde lang maar op een gegeven moment zagen we er vier! Bijzonder om te zien en gaaf! Weer aan land gingen we weer terug. Onderweg nog een tussenstop bij een lokale familie die in de echte Afrikaanse hutjes wonen. Echt bizar hoe zij leven en niet voor te stellen. Toen weer een lange rit terug. Het waren twee hele leuke dagen en veel gezien van het land.

In het weekend hebben we lekker rustig aan gedaan. Wel een poos op de craft market geweest. Je moet er flink onderhandelen dus dat was ook weer een ervaring op zich. Terug bij het hotel een lekkere massage gehad en ’s avonds lekker uit eten geweest en wat gedronken bij Mirjam en haar ouders in het hotel. Zondag naar een medicijnman geweest en daarna een lange strandwandeling gemaakt! Een lekker rustig weekend.

Maandag moesten we weer heel vroeg op, de wekker ging om half 6 want we gingen met Sharon, haar ouders en zusje naar Senegal! Eerst met de bus naar de boot in Banjul waar we natuurlijk moesten wachten. Met de boot over van Banjul naar Barra wat ook al een heel avontuur op zich is. Wat een mensen en wat een drukte! Vanaf Barra naar de grens waar we weer wat stempels rijker zijn geworden in ons paspoort en toen op weg naar Fathala park. Het wild life park waar ik al eens eerder ben geweest maar waar we toen niet zoveel hebben gezien. In de jeep het park op en al snel zagen we zebra’s, giant eland antilopen en een giraffe! Super gaaf! Je wist niet waar je kijken moest. Twee giant eland antilopen begonnen te vechten, de giraffe kwam echt een rondje om onze jeep lopen van kijk mij eens en de zebra’s liepen ook nog eens overal! Echt gaaf! Later zagen we nog een giraffe staan! Na heel veel foto’s reden we verder en ja hoor na een klein stukje rijden stond daar de neushoorn! Dit is de enige neushoorn die daar leeft en we stonden er vlakbij! Ook daar liepen giant elant antilopen rond en een soort wratten zwijnen die ook voorkomen in de lion king van hakuna matata haha. Wat gaaf om allemaal te zien. Ook kwam er nog iemand van de rangers langs met een slang. We hadden alle dieren al gezien en na een poosje autopech te hebben gehad reden we weer terug en ja we zagen de neushoorn gewoon weer en later kwam de giraffe die ons vanuit de verte zag weer naar ons toe lopen en kwam weer heel dichtbij! Echt super gaaf! Om alles nog completer te maken gingen we nog naar de leeuwen. Ze kwamen met 2 leeuwen aanlopen en deze mochten we aaien! Was echt spannend want het zijn toch wilde beesten maar zulke mooie beesten! Daarna weer terug en weer over met de boot. Het was een lange dag maar een super gave dag! Nog even met zijn allen uit eten geweest om de dag goed af te sluiten!

Dinsdagochtend zijn we nog weer naar Brikama geweest om toch nog mee te gaan met vaccineren wat ik elke dinsdag doe. De ambulance was kapot dus er moest een andere auto geregeld worden. Dit ging natuurlijk op zijn Gambiaans en we hebben een hele poos kunnen wachten. Uiteindelijk achter in de pick up naar een klein plaatsje waar we gingen vaccineren. Alles daar laten zien hoe ik het doe daar en hoe alles gaat. Leuk pap en mam ook dit te kunnen laten zien dat ze een idee hebben wat ik doe. Verder lekker aan het strand gelegen en ’s avonds lekker uit eten geweest want het was alweer de laatste avond.

Woensdag was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Was wel weer erg moeilijk om hier zo achter te blijven! Na een moeilijk afscheid en dat ik ze heb uitgezwaaid bij het hotel had ik mijn spullen gepakt en ging ik op weg terug naar Brikama. Toen kreeg ik een smsje, pap en mam hadden 7 uur vertraging en werden opgevangen in een heel luxe hotel. Dus daar ging ik weer heen! De hele middag nog lekker genoten in een heel luxe hotel! Echt een super fijne toegift was dit nog na het afscheid! Eind van de middag ging ik weg zodat ik voor het donker thuis zou zijn.
Helaas moesten we weer afscheid nemen maar dit keer hebben we het met een lach afscheid genomen! Het was namelijk een geweldige week en het was bijzonder om dit zo met pap en mam mee te mogen maken! Ik heb echt genoten en ben ontzettend blij dat ze geweest zijn en dat ik dit heb kunnen delen! Een super ervaring die we niet meer vergeten! 

Nog zes weekjes zit ik hier in Gambia! Het is weer even moeilijk om terug te gaan na afscheid nemen maar ik ga deze zes weken nog zeker volhouden! Ben gelijk alweer begonnen op stage en zondag ga ik naar een compound waar ik nog twee weken ga wonen bij een lokale familie! Geen douche, geen normale wc en water halen uit de put.
Dus ja nog echt even back to the basic!!

Liefs

  • 14 December 2013 - 12:25

    Opa:

    Hallo Lisa. Natuurlijk heb ik al veel verhalen gehoord van je ouders. Ik heb ze thuis opgewacht na de lange reis. Ze waren wel wat "ontregeld" na die urenlange vertraging. Maar ze hebben een geweldige tijd gehad bij jou in Gambia en heel bijzondere indrukken opgedaan. Fijn dat ze er geweest zijn!
    Uit je verslag begrijp ik dat jij het zeker ook zo hebt ervaren.
    Nog zes weken en dan zit je stage er al weer op!
    Ik wens je nog veel sterkte en succes bij alles wat je nog hebt te doen.

    Liefs,

    Opa

  • 14 December 2013 - 12:41

    Marah:

    Hee Lisa!
    Wat weer een mooi verhaal van je. Ik lees het elke keer met veel plezier! Wat fijn dat je je ouders nu hebt kunnen laten zien hoe je leven daar eruit ziet. Ze hebben het vast als heel bijzonder ervaren. Kan me voorstellen dat afscheid nemen niet heel gemakkelijk was...
    Ik wens je heel veel succes deze laatste zes weken. Geniet van alles wat op je af komt!
    Liefs Marah

  • 14 December 2013 - 13:48

    Lidy:

    Ha lieve Lisa,

    Het was fantastisch om dit met jou te kunnen beleven. We hebben diep respect voor je, wat een moeilijke omstandigheden om te werken en te leven daar. Het is toch anders om de foto's te zien of het zelf mee te mogen maken. Wat een armoede. Maar wat een vriendelijke mensen hebben ontmoet. Het was voor ons een enorme ervaring waar we met plezier op terug kijken.
    Ook heel fijn dat Nick bij je is geweest, dat jullie samen dit hebben kunnen zien en beleven.
    Nog even 6 weken volhouden maar we weten dat je het kan!
    Heel veel liefs van ons, pap en mam




  • 14 December 2013 - 16:14

    Nettie:

    Leuk om te lezen
    Jullie zijn in dezelfde lodge geweest als ons:-)
    Wel een belevenis of niet?
    Ik heb van je ouders de zeep en creme gehad, super blij mee!
    Nog een paar weekjes, dan weer lekker thuis en weer luxe :-)

  • 14 December 2013 - 20:31

    Janny Wiersma:

    Hallo Lisa fijn om te lezen dat je een fijne tijd met je ouders hebt gehad,ik heb ze nog niet gesproken maar dat komt nog wel.
    Nog even 6 weken volhouden en genieten. Dan ben je zo weer thuis.

    Gr. Symen en Janny

  • 15 December 2013 - 15:09

    Joke:

    Hoi Lisa,
    Prachtig om je verslagen te lezen, wat maak jij veel mee, wat een ervaring. Dit pakt niemand je meer af! Knap hoe je dit allemaal doet hoor, super!
    Wat fijn dat Nick, Erik en Lidy je konden bezoeken. Ik wens je de laatste weken nog heel veel succes en geniet er van!
    Groetjes Joke.

  • 15 December 2013 - 17:31

    RiaJannink:

    Hallo Lisa,
    We hebben het heel gezellig gevonden om met jullie de 4in one day tour te doen. Net als jou ouders hebben we diep respect voor wat jullie in Gambia doen.
    We hebben met jullie als gids een heleboel van het land gezien wat de gewone toerist nooit ziet. We hopen dat de laatste 6 weken niet al te zwaar zijn, nadat jullie hebben kunnen genieten van het luie leventje in een hotel. Veel plezier samen met Mirjam op de compound.
    We hopen jullie allemaal op 24 januari te kunnen begroeten op Schiphol.
    Alvast fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling gewenst vanuit Hellendoorn.
    Gregor en Ria Jannink.

  • 20 December 2013 - 13:36

    Corry:

    Lieve Lisa,
    Het was weer heel leuk om je laatste verslag te lezen. Wat een fijne tijd hadden jullie met elkaar. Op de foto's stralende blijde gezichten, dat spreekt al boekdelen..Zulke dagen vliegen voorbij. Dat er dan bij het afscheid een traantje valt is zo te begrijpen.
    We zijn benieuwd hoe het je bevalt in je nieuwe "kosthuis".
    Je bent dik over de helft van je stagetijd. Aftellen dus.
    Als je weer terug bent ga je Gambia vast ook wel een beetje missen.
    Ik ben laat met reageren omdat ik een zeer volle week had en niet zo fit was. Sorry...
    Zondag viert opa zijn verjaardag. Vandaag en morgen staan in het teken van boodschappen doen en eten c.q. hapjes voorbereiden. Je zult het wel jammer vinden er niet bij te zijn. Wij ook hoor!!!
    Volgend jaar beter. De jongste aanwezige zal Jop zijn, zes weken en de oudste opa, 82 (op één nachtje slapen na. Leuk dat er dit jaar al vier achterkleinkinderen bij zijn..
    Ik wens je voor de komende week (weken) plezier, energie en dat je nog meer mooie ervaringen en indrukken opdoet.
    Liefs, Corry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 18610

Voorgaande reizen:

27 September 2013 - 24 Januari 2014

Stage lopen in Gambia

Landen bezocht: